Waarom blijven we ‘t omgekeerde doen?

Onlangs wilde een opdrachtgever niet dat men bij hem dacht aan een callcenter. En dus schreef hij dat ook in zijn wervingsteksten. Het woord was ook niet bij me opgekomen, als hij het niet had gebruikt. 3x raden wat er nu wél bleef hangen…

 

Makkelijke misser

Dagelijks zie ik het om me heen gebeuren, bedrijven die net het omgekeerde schrijven van wat ze willen. Dit noemen we ook wel het roze-olifantsyndroom. Zo’n roze, trompetterende lobbes bestaat niet, maar als ik zeg dat je er niet aan moet denken, zie je wonderbaarlijk genoeg toch juist dat niet-bestaande beest voor je…

 

Onzichtbaar overtuigen

Bedrijven die de mist in gaan, wijs ik nu op ‘Denk niet aan een roze olifant’. Een boek boek van Sarah Gagestein dat op de cover al roze vermijdt. Een olifantenstaart wiebelt er nog wel tussendoor, maar de inhoud maakt duidelijk hoe makkelijk én verraderlijk het is om net het omgekeerde te zeggen van wat werkt. Sarah adviseert daarom in te spelen op beelden en ideeën van anderen, de psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing.

 

Het één willen, het ander bereiken

Letterlijk kinderlijk eenvoudig is haar voorbeeld van de spruitjes. Laten we eerlijk zijn, als we ons zoontje die groene, stinkende balletjes willen laten eten, hebben we toch allemaal de neiging om te zeggen dat het zo gezond voor ‘m is? Hoe veel beter is het alternatief: zeggen dat Menzo nooit zo’n topvoetballer was geworden zonder zijn groenten netjes op te eten?

 

Manipulatie of sociaal doen?

Sarah maakt perfect duidelijk dat het er niet toe doet wat de werkelijkheid is. Het gaat erom wat mensen als werkelijk zíen. Als je dit in de praktijk brengt, ga je mensen beïnvloeden door rekening te houden met wat hij of zij als werkelijkheid ziet. Critici noemen het manipulatie. Sarah stelt dat het juist sociaal is om beter naar de ander te kijken en te luisteren. Tenminste, als je integer bent.

 

Zelfde basis als in relatietherapie

Wie in relatietherapie gaat, leert oog te krijgen voor de ander. En de taal van de ander te spreken. Dat is in wezen het principe dat Sarah beschrijft. Want iedereen wil toch dat hij wordt gezien, dat men moeite voor hem doet en dat men hem begrijpt? Zet die roze bril dus nou eens af en ´praat´ door de bril van de ander. Dat werkt een stuk beter in mislopende relaties, bij burenruzies én bij omzetgerichte bedrijven. Zelfs als ze (g)een callcenter zijn.

 

Hierbij hulp nodig?

Partners in tekst helpt je graag. Neem contact op en
ontdek hoe veel sterker jóuw tekst wordt.