Tips voor persbericht met plaatsingskans

Wilt u uw persbericht in de media? Gebruik dan onderstaande tips van Partners in tekst. Zo vergroot u uw plaatsingskans gegarandeerd. Liever een specialist die een goed persbericht voor u opstelt en verstuurt? Maak dan gebruik van Partners in tekst: kies voor persbericht schrijven, eventueel in combinatie met persbericht versturen.

Zo vergroot u uw plaatsingskans in de pers 

  1. Stel uw persbericht volgens de regels van de journalistiek op
  2. Kies het plaatsingsmoment goed uit
  3. Stuur een foto mee
  4. Houd goed contact met de media
  5. Bel NIET achter uw persbericht aan
  6. Pas het persbericht aan aan het blad waar u het naartoe stuurt

 

1. Persbericht volgens regels van journalistiek

Een paar tips om een beter persbericht te maken.

  • Zet bovenaan uw bericht meteen duidelijk het woord PERSBERICHT.
    Wordt uw persbericht uitgeprint en belandt het op een stapel? Dan kan de redacteur altijd snel zien wat voor papier het is.
  • Zet plaats en datum meteen onder het woord PERSBERICHT.
    Wordt uw persbericht uitgeprint en belandt het op een stapel? Dan kan de redacteur altijd snel zien hoe oud het is en uit welke regio het komt.
  • Vermeld de contactgegevens van iemand die de pers uitleg kan geven.
    Goede, sterke media bellen achter het persbericht aan om hun eigen draai aan het nieuws te kunnen geven.
  • Zorg dat de contactpersoon goed bereikbaar is
    Media werken snel: als er nú ruimte is voor uw nieuws, moet er nú iemand persvragen kunnen beantwoorden. Niet bereikbaar = kans op schrappen van het artikel.

Vindt u het lastig, vertrouwd raken met al die regeltjes? Of wilt u juist nog meer weten over het schrijven van een goed persbericht? Volg dan de workshop Pak de pers. Of laat Partners in tekst uw persbericht schrijven.

 

2. Kies het plaatsingsmoment goed uit

Vanaf bijvoorbeeld half november tot en met eind december is de kans op publicatie in lokale media erg klein. Immers: sinterklaas- en kerstactiviteiten eisen al het nieuws op. De zomervakantie heet echter niet voor niets komkommertijd; dit betekent dat uw nieuws dan meer kans maakt op plaatsing, omdat er verder minder nieuws is. Denkt u dat ‘heel Nederland’ dan met vakantie is en uw nieuws toch niet leest? Mis. In de praktijk is de meerderheid niet tegelijkertijd weg. Test het anders maar ‘ns uit. Een visboer deed dat ook: hij bood gratis haringen aan en dacht dat niemand het in ‘het plaatselijke sufferdje’ zou zien. Binnen een uur had hij geen haring meer in z’n kar.

 

3. Stuur een goede foto mee

Wist u dat het meesturen van een goede foto uw plaatsingskans bij veel media met 70% vergroot? Maar wat is ‘een goede foto’ voor de pers? Denk aan de  volgende tips:

  • de foto heeft te maken met het persbericht
  • de foto hoort bij uw bedrijf (= dus geen algemeen beeld)
  • de foto is groot genoeg, digitaal gezien (liever 1 Mb, foto’s van minder dan 100 kb zijn sowieso niet geschikt voor drukwerk in bijvoorbeeld kranten)
  • de foto is niet saai, straalt het liefst actie uit
    Dat kan natuurlijk niet bij elk onderwerp, maar bedenk dat niemand zit te wachten op een foto met een groep mensen keurig op een rijtje…

 

4. Houd goed contact met de media

De beste manier om nieuws in de media te krijgen? Contact opbouwen met die media. Dat kost tijd, maar levert u grotere kans op publiciteit op. Wilt u die tijd hier niet zelf aan besteden? Partners in tekst heeft regelmatig contact met de media, in ieder geval in Twente. Van businessbladen tot lokale en regionale consumentenbladen. Lift dus mee op onze contacten en besteed het versturen van uw persberichten aan ons uit. Zo vergroot u uw plaatsingskans. De plus van Partners in tekst:

 

5. Bel NIET achter uw persbericht aan

Het ANP krijgt elke dag 15.000 persberichten binnen. Ook lokale media en vakbladen ontvangen veel van deze berichten. Als zelfs maar 10 procent van de verzenders erachter aanbelt, hebben redacteuren geen leven meer. Wacht dus rustig af… Maar hoe zit dat dan met punt 2, contacten opbouwen met de media? Dat doet u dus op andere manieren en momenten!

 

6. Pas het persbericht aan aan het blad

 De belangen van de lezers van een publieksblad (dag- en weekbladen) zijn anders dan die van een zakenblad. Stuurt u hetzelfde persbericht naar beide soorten publiek? Dan is de kans groot dat de bladen uw verhaal niet plaatsen. Waarom? Omdat de lezer zich er niet in herkent. Bedenk dus voor welk publiek (doelgroep) u uw persbericht schrijft. Hou daarnaast rekening met de journalist voor wie u schrijft. Hij is de eerste die uw verhaal boeiend moet vinden!