‘Al onze medewerkers nog steeds in gesprek’

Kent u die telefoon-bandjes waar bovenstaande tekst klinkt? Buig die anti-reclame om!

 

Callcentre aan de telefoon

Vandaag belde ik een uitgever en hoorde: ‘Al onze medewerkers zijn in gesprek’.  En daarna om de 10 seconden: ‘Al onze medewerkers zijn nog stééds in gesprek’. Het was een heel vriendelijke stem, dat wel. En ik werd ook heel netjes steeds op de hoogte gehouden, dat wel. Zeker 21 keer in 4 minuten!

 

Houdt u van een negatieve boodschap?

De inhoud van de mededeling was geen reclame, zeker niet toen ik ‘m vaker hoorde. Waar zit ‘m dat in? In hoe mensen denken. Kijk maar mee:

  • Tekst: ‘Al onze medewerkers‘.
    De beller denkt: ‘O, ze hebben er dus heel veel. En niet eentje van hen kan me te woord staan. Waardeloos!’
  • Tekst: ‘…zijn nog steeds in gesprek
    De beller denkt: ’Ja, jemig, hebben ze zulke lange gesprekken? Zijn er zo veel klachten? Hebben ze zo weinig geld om extra mensen aan die telefoon te zitten. Ballentent!’
  • Herhaling van de tekst, elke 10 seconden.
    Gedachte: ‘Nóg stééds niemand tijd voor mij? Het duurt nu inderdaad al wel heel erg lang. Laat ik de concurrent maar ‘ns bellen…’

 

Kan het anders? Ja, natuurlijk!

Natuurlijk hoeft het bedrijf niet extra medewerkers in te huren. En ik kan echt wel even wachten aan de telefoon; dankzij het gemak van overal internet schrijf ik dan gewoon even een blog zoals deze tussendoor… De oplossing is: breng het positiever.

 

Breng het positiever (of op z’n minst neutraler)

Duim, zo gaat 'ie goedPositiever? Hoe dan? Vertel bijvoorbeeld hoeveel wachtenden nog voor mij zijn. Dan weet ik waar ik aan toe ben. Zijn het veel wachtenden, dan is dit echter ook anti-reclame. Zeg dan bijvoorbeeld: ‘Het is op dit moment erg druk; houdt u rekening met een wachttijd.

 

Varianten: winkel zondag gesloten of 6 dagen per week open?

Een zakenrelatie vroeg pas wat ik beter vond in zijn advertentie: 6 dagen per week open     of    zondag gesloten. De positieve draai is natuurlijk 6 dagen per week open. Waarop hij zei: Maar mijn vestiging zit in Rijssen. Voor de niet-Twentse lezers: een groot deel van Rijssen is gelovig en stoort zich aan zondagopenstelling. Tja, hier eindigt de advertentie dus slimmer met ‘zondag gesloten‘.

 

De moraal van dit verhaal: bedenk dus altijd wie u wilt bereiken en hoe u zelf benaderd  wilt worden

 (Vindt u dit moeilijk? U bent niet de enige. Gelukkig helpt Partners in tekst u. Maak eens een afspraak)