Schrijf je vaak wat mensen niét moeten denken of doen? Hm… dat werkt net als niet denken aan een roze olifant; gegarandeerd dat je er dan juist wél aan denkt.
Denk niet aan roze olifant = schrijf ‘m niet
Hoe overtuig je mensen ergens van, zoals van een product, dienst, bedrijf of stad? Door informatie positief te brengen. Het laatste wat je wilt, is anti-reclame, het spreekwoordelijke denken aan de roze olifant. Hoe je dat voorkomt?
Simpel, door te schrijven wat je wilt dat de mensen denken in plaats van te schrijven wat je níét wilt dat ze denken.
Roze olifant voorkomen = schrijven wat wél goed is
De eenvoudigste manier om het denken aan een roze olifant in tekst te voorkomen? Lezers op het juiste spoor zetten en het woordje ‘niet’ of ‘geen’ te voorkomen. Breng je jouw (reclame)boodschap positief, dan focus je op de goede dingen. Zit er dus ergens geen alcohol in. Dan schrijf je dat het alcoholvrij is.
Klassieke fout, verleidelijke instinker
Hoe makkelijk is het maken van anti-reclame? Een ondernemersvereniging schrijft rechts: ‘De toenemende verstedelijking heeft er nog niet toe geleid dat het dorpse en groene karakter van Borne is aangetast.’ Je komt door zo’n zin in de verleiding om te denken: ‘nóg niet? Kwestie van tijd!’ De boodschap moet natuurlijk zoiets zijn: De sterke punten van Borne, het dorpse en groene karakter, zijn er nog gewoon. Een stuk vriendelijker.
Meer weten over niet denken aan de roze olifant
Meer over dit fenomeen, zie Robin Stevens: denk niet aan een roze olifant.
Hulp bij het voorkomen van denken aan de roze olifant
Zelf ontdekken of een tekst roze-olifantproof is, kan alvast door een tekst in Word te laten checken op de woordjes ‘niet’ en ‘geen’. Er zijn echter ook andere woorden die mensen toch aan de roze olifant laten denken. Partners in tekst kent ze en voorkomt het gebruik hiervan in overtuigende en andere teksten. Neem de proef op de som. Laat Partners in tekst jouw bericht roze-olifantproof maken of checken op heldere taal.