Schrijf je reclame- of webtekst voor jezélf? Of voor jouw klánt? Veel bedrijven verliezen de lezer uit het oog. 3 Tips om dit te voorkomen.

Tip 1: Wie geef je het eerste woord?

Kijk eens naar jouw openingszin: begint die met ‘we’ of jouw bedrijfsnaam? Herschrijf de zin dan vanuit de lezer. Maak hem nieuwsgierig; stel bijvoorbeeld een vraag.

Tip 2: Doe de nou-entest

Veel details die je als verkoper belangrijk vindt, boeien de lezer niet. Welke? Vraag je bij elk detail letterlijk af: nou en, wat heeft de lezer daaraan? Levert het detail de klant een voordeel op? Vermeld dat voordeel dan! Is er geen voordeel? Laat het dan weg.

Tip 3: Doe de Egotest

Tel heel simpel het aantal keer ‘je’ en ‘jouw’ in de tekst. En daarna het aantal keer ‘we’, ‘ons’, ‘onze’ en jouw bedrijfsnaam. Is dit aantal meer dan ‘je’, herschrijf dan jouw tekst. Net zo lang, tot de verhouding minstens 50% is. Lastig om zelf te tellen? Láát de egotest voor je doen. Doe de scan.
(Let op: de scan herkent jouw bedrijfsnaam niet, tel die handmatig mee bij de ‘ons’-score)

Meer weten?

Vind je het moeilijk deze tips zelf toe te passen? Partners in tekst helpt je graag.

MENU