Klanten trekken: 3 verraderlijke valkuilen

Dagelijks zie ik bedrijven om me heen in de valkuilen trappen. Ze denken alleen aan nieuwe klanten trekken. Vertellen vervolgens honderduit over hun producten of diensten. En houden verdere kennis angstvallig bij zich.

 

Klanten trekken of bestaande klanten wekken?

Veel bedrijven schrijven op hun website van alles om nieuwe klanten te trekken. Kortings- en aanbiedingsacties en zo veel mogelijk (technische) details over producten en diensten. En als klanten eenmaal binnen zijn, kijken de bedrijven niet meer naar ze om. Wat veel beter werkt?

Bestaande klanten wekken, uit hun winterslaap halen.

 

Vergroot de band en omzet bij je bestaande klant 

Voor onder andere KvK, TNO en verzekeraars maak ik al jaren bestaande klanten wakker. Hierbij gebruik ik onder meer onderstaande tips. Jij kunt het hiermee ook, zonder dat het je veel kost:

1. Stap uit jouw wereld en in die van je klant

Verkoop je boormachines, dan wil je klant mogelijk een schilderij ophangen. Gooi ‘m dan niet dood met allerlei technische details, maar laat zien dat zelfs de onhandigste kluns een schilderij kan ophangen met jouw boormachine.

2. Gun je klant iets

Laat zien dat je niet zo snel mogelijk je product wilt verkopen, maar graag de klant helpt, een relatie voor de langere termijn wilt. Geef hem bijvoorbeeld gratis tips via social media of een nieuwsbrief. Zoals over onderhoud van je producten.

3. Laat vaker van je horen

Blijven verkopen betekent vertrouwen blijven wekken. En blijven bevestigen dat je klant in het verleden een goede keuze heeft gemaakt. Laat hem daarom steeds zien dat:

  • je goed bezig bent; leg de loep op alles wat je doet
  • je kwaliteit steeds verbetert (ISO-normen, testrapporten, functioneringsgesprekken)
  • je graag met hem meedenkt. 

Ideaal middel om dit allemaal en met regelmaat duidelijk te maken? Een nieuwsbrief.

 

Wil jij ‘n betere band  en meer omzet bij je bestaande klant?
Leer dan bijvoorbeeld (betere) nieuwsbrieven schrijven. Ontdek hoe in de snelcursus nieuwsbrief schrijven >>

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>