Stop die lege woorden

Hebt u service ook zo hoog in het vaandel staan? En vertelt u dat ook overal? Zinloos! Lees hier waarom…

 

Containerbegrip: woorden die betekenis kwijt zijn

Veel woorden verliezen hun betekenis. Dat geldt bijvoorbeeld bij het woord service. Vraag een gemiddelde garage of winkel wat hem onderscheidt van collega’s en gegarandeerd dat hij service in dat rijtje noemt ( naast meestal nog een paar woorden die hun status verloren). Deze woorden noemen we tegenwoordig containerbegrippen. Vermijd ze in uw tekst.

 

Startersfout: jong en dynamisch

Voorkom jargon (Overtuigendeteksten.nl)

Nog een voorbeeld: de gemiddelde starter vermeldt op zijn website dat hij een jong en dynamisch bedrijf heeft. Zóóóó leeg, zo weinigzeggend. Wat heb ik als mogelijke klant aan die kennis dat een bedrijf jong en dynamisch is? Niets. Tenzij…

 

De oplossing? Geef woorden hun inhoud terug

Piet Hein zei ooit al: geen woorden maar daden. Laat dus zíén wat service bij u betekent. Een  klant die vertelt hoe u toch garantie gaf, terwijl die wettelijk verlopen was, dát is ‘service’. Of dat u schrijft de pas gekochte kleding uit uw winkel thuis te bezorgen, voor vrouwen die na een dag shoppen de handen vol tassen hebben. Dát geeft betekenis aan ‘service’.

 

Startersoplossing: denk in voordelen

Duim

En die starter met zijn jonge en dynamische bedrijf? Die adviseren we zijn ondernemingsplan na te kijken: wat waren ook al weer zijn onderscheidende punten? Als starter ben je bijvoorbeeld veel goedkoper dan de gevestigde bedrijven. Of ken je nieuwe theorieën, die je een voorsprong geven. Vertel dát dan! Zo wek je vertrouwen bij je aanstaande klanten.

 

Bullshitbingo: leuke oefening om lege woorden te stoppen

Wil je eerst nog wat oefenen in het ontdekken en vermijden van die lege woorden? Doe dan ‘ns bullshitbingo, de leukste en leerzaamste manier om ‘n einde te maken aan inhoudsloos gezwam.

 

Doe- en leestips:

.