Heb jij service ook zo hoog in het vaandel staan? En vertel je dat ook overal? Zinloos! Lees hier waarom…
Containerbegrip: woorden die betekenis kwijt zijn
Veel woorden verliezen hun betekenis. Dat geldt bijvoorbeeld bij het woord service. Vraag een gemiddelde garage of winkel wat hem onderscheidt van collega’s en gegarandeerd dat hij service in dat rijtje noemt (naast meestal nog een paar woorden die hun status verloren). Deze woorden noemen we tegenwoordig containerbegrippen. Vermijd ze in jouw tekst.
Startersfout: jong en dynamisch
Nog een voorbeeld: de gemiddelde starter vermeldt op zijn website dat hij een jong en dynamisch bedrijf heeft. Zóóóó leeg, zo weinigzeggend. Wat heb ik als mogelijke klant aan die kennis dat een bedrijf jong en dynamisch is? Niets. Tenzij…
De oplossing? Geef woorden hun inhoud terug
Piet Hein zei ooit al: geen woorden maar daden. Laat dus zíén wat service bij jou betekent. Een klant die vertelt hoe je toch garantie gaf, terwijl die wettelijk verlopen was, dát is ‘service’. Of dat je schrijft de pas gekochte kleding uit jouw winkel thuis te bezorgen, voor vrouwen die na een dag shoppen de handen vol tassen hebben. Dát geeft betekenis aan ‘service’.
Startersoplossing: denk in voordelen
En die starter met zijn jonge en dynamische bedrijf? Die adviseren we zijn ondernemingsplan na te kijken: wat waren ook al weer zijn onderscheidende punten? Als starter ben je bijvoorbeeld veel goedkoper dan de gevestigde bedrijven. Of ken je nieuwe theorieën, die je een voorsprong geven. Vertel dát dan! Zo wek je vertrouwen bij je aanstaande klanten.
Doe- en leestips:
- Kies elk jaar het meest vage woord, via vaagtaal.nl.
- Vertrouwder raken met eenvoudige taal? Lees hier over taalniveau B1.
- Volg de workshop Schrijven met overtuigingskracht.
- Check regelmatig dit blog… 🙂
Meer weten?
Maak een afspraak voor een kennismaking; hoe beter we jouw bedrijf kennen, hoe beter het advies, de samenwerking en de overtuigende teksten.