Wil je jouw persbericht in de media? Gebruik dan onderstaande tips van Partners in tekst. Zo vergroot je jouw plaatsingskans gegarandeerd. Liever een specialist die een goed persbericht voor je opstelt en verstuurt? Maak dan gebruik van Partners in tekst: kies voor persbericht schrijven, eventueel in combinatie met persbericht versturen.

Zo vergroot je jouw plaatsingskans in de pers 

  1. Stel jouw persbericht volgens de regels van de journalistiek op
  2. Kies het plaatsingsmoment goed uit
  3. Stuur een foto mee
  4. Houd goed contact met de media
  5. Bel NIET achter je persbericht aan
  6. Pas het persbericht aan aan het blad waar je het naartoe stuurt

1. Persbericht volgens regels van journalistiek

Een paar tips om een beter persbericht te maken.

  • Zet bovenaan je bericht meteen duidelijk het woord PERSBERICHT.
    Wordt je persbericht uitgeprint en belandt het op een stapel? Dan kan de redacteur altijd snel zien wat voor papier het is.
  • Zet plaats en datum meteen onder het woord PERSBERICHT.
    Wordt je persbericht uitgeprint en belandt het op een stapel? Dan kan de redacteur altijd snel zien hoe oud het is en uit welke regio het komt.
  • Vermeld de contactgegevens van iemand die de pers uitleg kan geven.
    Goede, sterke media bellen achter het persbericht aan om hun eigen draai aan het nieuws te kunnen geven.
  • Zorg dat de contactpersoon goed bereikbaar is
    Media werken snel: als er nú ruimte is voor jouw nieuws, moet er nú iemand persvragen kunnen beantwoorden. Niet bereikbaar = kans op schrappen van het artikel.

Vind je het lastig, vertrouwd raken met al die regeltjes? Of wil je juist nog meer weten over het schrijven van een goed persbericht? Volg dan de workshop Pak de pers. Of laat Partners in tekst jouw persbericht schrijven.

2. Kies het plaatsingsmoment goed uit

Vanaf bijvoorbeeld half november tot en met eind december is de kans op publicatie in lokale media erg klein. Immers: sinterklaas- en kerstactiviteiten eisen al het nieuws op. De zomervakantie heet echter niet voor niets komkommertijd; dit betekent dat je nieuws dan meer kans maakt op plaatsing, omdat er verder minder nieuws is. Denk je dat ‘heel Nederland’ dan met vakantie is en jouw nieuws toch niet leest? Mis. In de praktijk is de meerderheid niet tegelijkertijd weg. Test het anders maar ‘ns uit. Een visboer deed dat ook: hij bood gratis haringen aan en dacht dat niemand het in ‘het plaatselijke sufferdje’ zou zien. Binnen een uur had hij geen haring meer in z’n kar.

3. Stuur een goede foto mee

Wist je dat het meesturen van een goede foto jouw plaatsingskans bij veel media met 70% vergroot? Maar wat is ‘een goede foto’ voor de pers? Denk aan de  volgende tips:

  • de foto heeft te maken met het persbericht
  • de foto hoort bij jouw bedrijf (= dus geen algemeen beeld)
  • de foto is groot genoeg, digitaal gezien (liever 1 Mb, foto’s van minder dan 100 kb zijn sowieso niet geschikt voor drukwerk in bijvoorbeeld kranten)
  • de foto is niet saai, straalt het liefst actie uit
    Dat kan natuurlijk niet bij elk onderwerp, maar bedenk dat niemand zit te wachten op een foto met een groep mensen keurig op een rijtje…

4. Houd goed contact met de media

De beste manier om nieuws in de media te krijgen? Contact opbouwen met die media. Dat kost tijd, maar levert je grotere kans op publiciteit op. Wil je die tijd hier niet zelf aan besteden? Partners in tekst heeft regelmatig contact met de media, in ieder geval in Twente. Van businessbladen tot lokale en regionale consumentenbladen. Lift dus mee op onze contacten en besteed het versturen van uw persberichten aan ons uit. Zo vergroot je jouw plaatsingskans. De plus van Partners in tekst.

5. Bel NIET achter je persbericht aan

Het ANP krijgt elke dag 15.000 persberichten binnen. Ook lokale media en vakbladen ontvangen veel van deze berichten. Als zelfs maar 10 procent van de verzenders erachter aanbelt, hebben redacteuren geen leven meer. Wacht dus rustig af… Maar hoe zit dat dan met punt 2, contacten opbouwen met de media? Dat doe je dus op andere manieren en momenten!

6. Pas het persbericht aan aan het blad

De belangen van de lezers van een publieksblad (dag- en weekbladen) zijn anders dan die van een zakenblad. Stuur je hetzelfde persbericht naar beide soorten publiek? Dan is de kans groot dat de bladen jouw verhaal niet plaatsen. Waarom? Omdat de lezer zich er niet in herkent. Bedenk dus voor welk publiek (doelgroep) je jouw persbericht schrijft. Hou daarnaast rekening met de journalist voor wie je schrijft. Hij is de eerste die jouw verhaal boeiend moet vinden!

Hulp nodig bij uw persbericht?

MENU