Tips voor zakelijk bloggen

Pak een column en je hebt een blog – dat denken sommigen. Mariska van Dasselaar legde donderdag 11 april in Lent uit dat een blog een column kán zijn, maar net zo goed een artikel. Of een stappenplan, een lijst met tips, een interview, een presentatie enzovoort. Maar… hoe pak je het dan verder aan?

 

Startpunt: doel en doelgroep bepalen

Maar… als er zo veel kan, waar begin je dan? Nou, net als met je andere teksten: bij het bepalen van je doel. Bij de meeste bloggers is dat meer leads krijgen door beter gevonden te worden (SEO) en als expert over te komen. Om dit te bereiken kun je dus het beste schrijven over iets waarin je doelgroep zich herkent. Zoals pijnpunten, die jij kan helpen oplossen.

 

Tips om je lezer te leiden

Voor de opbouw van de tekst haalde Mariska vertrouwde tips aan, zoals werken met aandachttrekkende koppen, tussenkoppen en andere elementen die je lezer door je tekst leiden. Wat ook slim is? Je blog optimaliseren voor zoekmachines en je blogtitel geschikt maken voor onder meer social media.

 

Het loont absoluut

Trouwens, bloggen loont zeker. Dat bewijzen (Amerikaanse) onderzoekscijfers. Bloggende bedrijven hebben daar zo’n 55% meer webbezoek. (gemiddeld). Al zou de helft ervan overdreven zijn, dan nog biedt bloggen dus een heel interessant potentieel. De hoogste tijd dus om ook te starten met bloggen?

 

Maak je blog sterker, lees de blogs Stop die lege woorden en Hoe groot is uw ego >>

Of maak een afspraak om hierover eens van gedachten te wisselen.

 

 

(Deze blog is in uitgebreidere vorm ook gepubliceerd op de site van Tekstnet, de branchevereniging voor tekstschrijvers. Bekijk daar de complete blog >>)