Voel je je wel eens misleid door de ‘kleine lettertjes’ bij verzekeringen? NorthWest Uitvaartverzekeringen voorkomt dat; ze zette onlangs haar polisvoorwaarden om in heldere taal, met hulp van Partners in tekst.
Voorwaarden beter lezen… of beter schrijven?
Het zal je maar gebeuren: je denkt dat je goed verzekerd bent, maar dan blijkt in de kleine lettertjes iets onbegrijpelijks te staan wat de verzekeraar gebruikt om schade niet te betalen. Kwestie van beter lezen door het publiek? Wij vinden dit een kwestie van beter schrijven van de polisvoorwaarden. In heldere taal.
Heldere taal, ook in polisvoorwaarden
Mensen moeten zich niet misleid voelen, maar begrijpen waar ze voor verzekerd zijn. NorthWest Uitvaartverzekeringen veranderde daarom haar polisvoorwaarden naar heldere taal, ook wel taalniveau B1 genoemd.
3 tips voor heldere taal
Door tekst in heldere taal te schrijven, laat je zien dat je jouw klant belangrijk vindt. En dat je eerlijk zaken wilt doen. Spreekt dat aan? Met deze tips bereik je het:
- Houd een gemiddelde zinslengte op ongeveer 15 woorden. Is een langere zin nodig? Plaats daarna een extra korte.
- Vervang moeilijke woorden door makkelijke. Wanneer is een woord moeilijk? Toets het in de woord-checker. Zoek daarna ’n alternatief: klik in Word met de rechtermuisknop op ’t woord en kies ‘synoniem’.
- Knip samengestelde woorden in twee. Bijvoorbeeld ’tentoonstellingsterrein’ wordt ’terrein voor tentoonstellingen’.
Meer ervaring opdoen met B1 en heldere taal? Volg de workshop ‘Overtuigende tekst schrijven’. Of laat ons jouw tekst checken.