Bijzonder om te zien hoe mensen soms worstelen met vinden van passende zoekwoorden. Terwijl het vinden vaak makkelijker is dan men juist denkt…

Bij het verwerken van zoekwoorden in een webtekst maken veel mensen 3 fouten. Lees welke en voorkom ze door mijn tips te gebruiken.

  1. Zinloze zoekwoorden
  2. Chique zoekwoorden
  3. Te veel zoekwoorden per pagina 

1. Zinloze zoekwoorden

Een advocaat wilde onlangs gevonden worden op woorden als transparant en laagdrempelig. Wie iets weet over de vindbaarheid van een site (SEO, zoekmachineoptimalisatie) weet dat dit zinloos is. Elk bedrijf wil open en toegankelijk zijn (of die indruk wekken…). Bovendien: wie zoekt er nu op transparant en laagdrempelig als hij een advocaat nodig heeft?

2. Chique zoekwoorden

De meeste makelaars vinden woning mooier, meer niveau hebben, dan huis. Maar wat vinden de zoekers op internet?  Ruim 2,1 miljoen mensen zoekt op het woord woning en ruim 6,1 miljoen mensen gebruikt het woord huis! Lees hier meer over bij Begrijpelijke tekst.

Voor de zoekwoordgevorderden:
Juist bij algemene woorden zijn er al te veel bedrijven die dit in hun site hebben. De kans om dan gevonden te worden is hier dan klein. Gebruik van een woordvariant betekent hier juist: kleiner bereik (minder mensen zoeken hierop), grote kans om gevonden te worden.

3. Te veel zoekwoorden per pagina

Een schoonheidssalon die passende woorden had gevonden, plaatste ze allemaal in één pagina. Sterker nog: die plaatste al die woorden op elke webpagina. Ook dit is zinloos: Google kijkt hoe vaak het woord op de pagina staat en geeft daar ‘punten’ voor. Per pagina kijkt Google in principe naar één of twee hoofdwoorden. Niet meer.

Meer weten?

Zie je door de bomen het bos nog? En door de woorden de boodschap nog? Heb je hier moeite mee? Vraag dan Partners in tekst om jouw webtekst zoekmachinevriendelijk te schrijven. Maak hiervoor een vrijblijvende afspraak.

MENU