Achtergrond: Taalonderwijs bieden aan mensen die weinig opleiding hebben gehad of die de Nederlandse taal net leren – hiervoor schreef de gemeente Apeldoorn een aanbesteding uit. Roc Aventus deed hieraan mee, met hulp van Tender Services Group. De aanbesteding vroeg veel van verschillende disciplines binnen de school.
Onze rol: verzamelen & dóórvragen
Vanuit Partners in tekst zorgden we voor de juiste woorden op de juiste plek. Hiervoor verzamelden wij allereerst alle informatie van de verschillende interne onderwijsexperts. Daarnaast vroegen we door op ‘lege begrippen’; zaken die ze wel noemden, maar die niet concreet waren.
Onze rol: overtuigingskracht toevoegen
Vervolgens zetten we alle informatie op de juiste plek (bij het juiste hoofdstuk oftewel bij de betreffende vraag van de gemeente) . Als laatste voegden we overtuigingskracht toe: een logische opbouw, die de ontvangers van de aanbestedingstekst meeneemt in waarom Aventus de beste partner is voor de opdracht.
Extra uitdaging
Bij deze aanbesteding mochten we vanuit de gemeente geen enkele vorm van opmaak, opsommingstekens, vette kopjes en dergelijke gebruiken. Natuurlijk zochten we naar mogelijkheden om tóch op te vallen én overzicht te bewaren op de pagina’s. Dat lukte onder meer door wel met kopjes te werken boven de alinea’s (en dan dus maar niet vet). En door wel met dóórtellen, dus getallen, te werken in opsommingen. Want dát mag natuurlijk wel, ook al springt het dan niet in als opsommingstekens.