Wat doe je als je veel nieuwe medewerkers in dienst krijgt en je je cultuur als familiebedrijf wilt vasthouden? NTS Norma Hengelo breidde hiervoor zijn personeelsblad uit: in omvang, uitstraling en frequentie. Hierdoor proeft iedereen de sfeer goed en straalt het bedrijf aan alle kanten dat warme gevoel uit van erbij horen en de schouders er samen onder zetten.

De uitdaging: veel nieuwe richtingen tegelijkertijd
Wij kwamen in beeld toen het hoofdkantoor van NTS Norma in Eindhoven de wens neerlegde over te stappen van het klassieke opmaakprogramma (Pagemaker) naar een eigen ontworpen sjablonensysteem. Er lagen hierbij verschillende uitdagingen:
- in coronatijd kennismaken met een bedrijf en cultuur zónder ernaartoe te moeten
- medewerkers op afstand interviewen
- vertrouwd raken met opmaakprogramma
- strak plannen en indelen om alles binnen de lay-out te laten samensmelten
Onze rol: zelfstandig blad maken
In het begin kregen we de rol om compleet zelfstandig onderwerpen op te vragen en uit te schrijven. Dat laatste op basis van videobelgesprekken of aangeleverde tekst die we in informele stijl omzetten. De artikelen leggen we sindsdien voor aan geïnterviewden en plaatsen we in een vooraf uitgezocht sjabloon. Ook foto’s laten we hierbij maken of zoeken we op via stockfotowebsites, om daarna toe te voegen in het sjabloon.
Nieuwe rol: redactieraad samenstellen
Vooraf wisten we het eigenlik al: het is te ‘smal’ om een personeelsblad te baseren op een externe partij zoals wij. De basis moet in de organisatie liggen. Daarom stelden we een redactieraad in: 4 medewerkers uit de organisatie denken sindsdien elke editie mee over de onderwerpen, de insteek én de personen die we interviewen.







